Auto – Pilot VW

post

Każdy kto w jakkolwiek sposób interesuje się technologią i nowikami, jak ja, powinien w tym artykule znaleźć coś dla siebie. VW dość nie dawno poniósł porażkę z procederem postarzania produktów. Aby nadrobić zaległości potrzebuje kilku, pewnie z 5, dobrych lat. Z pomocą przychodzą mu tacy o to kierowcy.

Mój komentarz:

Redaktorzy Top Gear w artykule napisali, aby uzyskać autopilota, na filmie użyto aktywnego tempomatu oraz asystenta linii. Szybko przykuło to moją uwagę szczególnie, że auto w pewnym momencie jedzie po linii tzn. linia przecina pojazd w połowie. Dotychczas asystent linii pilnował, aby kierowca jej nie przekroczył. Nie było specjalnego wyjścia z tego algorytmu. Jeśli pojazd przekraczał linie, sygnalizował o tym kierowcy w międzyczasie poprawiając tor jazdy. Zezwalał na przekroczenie linii kiedy włączono kierunkowskaz czy wykonano odpowiednie ruchy kierownicą. Samochód wiedział, że chcemy na pewno ją przekroczyć.

Kolejnym przypadkiem jest dezaktywacja systemu po kilkunastu sekundach bądź 3 próbach korygowania toru jazdy. Tak też jest w innych markach – system się wyłącza po dłuższych próbach korekcji. Tutaj przypominam auto wjeżdża między pachołki. Z pierwszych kampanii firmy wynika, że Line Assistant potrzebuje nie tylko jednego, a dwóch pasów do wyznaczania toru po którym ma się poruszać samochód.

Posiadając powyższą wiedzę nasuwa się jedna myśl: w tym momencie prowadzi nas już tylko jeden system – radar wykrywający przeszkody połączony z tempomatem utrzymującym prędkość przed pojazdem z przodu. W międzyczasie nasuwa się coś w stylu co bym nazwał „Follow Front”, czyli coś nad czym myśli Mercedes. Zadaniem systemu miałoby być podążanie za samochodem jadącym przed nami (wyobrażacie sobie taksówkę prowadzącą wszystkie samochody z imprezy przez miasto?).

Osobiście – dziś – nie puściłbym jeszcze tak samochodu. Znając, mniej lub więcej możliwości dzisiejszych programistów nadal nie zaufałbym kawałkowi puszki pod maską. Drugą sprawą jest to, jak wskazuje specyfikacja tego (konkretnego) asystenta linii wyłącza się on po kilku próbach. Tej części już w ogóle nie pojmuje.

Nie jest to nowa technologia. Mówił o niej już w kilka lat temu Jeremi Clarkson kiedy to Mercedes wypuszczał kolejne modele S klasy. A Lane Assista pierwszy raz wykorzystał Mercedes w ciężarówkach w latach 90. Przy okazji Jeremi ponownie nawiązał do Polski.. tym razem bez użycia Poloneza.

W sytuacji której był kierowca mógł się spodziewać pomyłki algorytmu. Samochód w każdym momencie mógł podjąć lukę, nie dopatrzenie programisty, na pewno jest tam część sztucznej inteligencji, prosty, bądź bardziej złożony system rozmyty, algorytm do podejmowania decyzji. Wszystko to co może się w pewnym momencie pomylić. Tak jak człowiek.

Osoba za kierownicą powinna przede wszystkim liczyć na siebie. Gadżety elektroniczne, chociaż ciężko nazwać to tak pospolicie, w końcu z drugiej strony takie systemy jak asystent linii może nas uratować choćby w sytuacji zasłabnięcia. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Zasłabł za kierownicą.

W mojej opinii tego kierowcę czy samochód (bo tylko on doznał uszkodzeń) mógł uratować: asystent linii i system oceniający zmęczenie kierowcy z funkcją „bezpiecznego” zatrzymania pojazdu.

Warto jednak pamiętać, na drodze możemy się spotkać z tak wieloma czynnikami – sytuacjami krytycznymi – w których nawet najlepiej dopracowany system może zachować się inaczej niż byśmy chcieli.

Aktualizacja:

Teoria: kierowca nie musiał wykonywać żadnych modyfikacji. System się dezaktywuje, ale operator kamery wykorzystuje moment obrotu kamery na maskę samochodu, aby samemu korygować tor i włączyć system Line Assistant ponownie. Tego autopilotem bym nie nazwał.

Ile ma to wspólnego z fotografią?

a) rozwój sztucznej inteligencji i algorytmów

b) fotografia i film nie zawsze pokazuje nam cały obraz sytuacji

Tutaj mamy bardzo prosty system, tę tematykę prawdopodobnie najlepiej opanowuje Tesla Motors. Słynna Tesla i jej osiągnięcia można śledzić w mediach oraz na kilku ciekawych kompilacjach YouTube ’tesla avoided car accident’.
Technologia Tesli jest bardzo obiecująca i bardzo satysfakcjonująca. Takie filmy ukazują, że system nie martwi się już o samego siebie, wielokrotnie sygnalizuje zagrożenie nie dotyczące bezpośrednio naszego auta.

Tags: ,